26 april 2012

Lite om självkänsla

Jag har nog alltid haft ganska bra självkänsla utan att direkt tänka på det. Det var först när jag blev sjuk som jag började reflektera vid den. När man är sjuk är det väldigt lätt att självkänslan sjunker. Man känner sig värdelös, kan inte jobba, har gått upp i vikt, känner sig är ful, kan inte göra alla de saker man kunde när man var frisk, osv osv.

Jag försöker istället fokusera på allt jag faktiskt kan göra trots att jag är sjuk.

Om jag inte blivit sjuk hade vi aldrig flyttat hem till min hemstad igen efter 20 år i Stockholm. Det ångrar jag aldrig! Vi hade aldrig hittat vår drömgård som vi nu bor i. Jag hade aldrig fått all den erfarenhet jag fått tack vare min sjukdom. Jag vägrar att enbart se negativt på mitt lilla blomkål! ;) Det har hjälpt mig att omvärdera både mitt eget liv och mina värderingar gentemot andra.

För mig är självkänsla en färskvara, man måste hela tiden jobba med den. För min del funkar det inte att varje morgon stå framför spegeln och tala om för mig själv hur bra jag är eller att varje kväll skriva ned fem saker jag är bra på.

Jag tränar min självkänsla genom andra. Det låter kanske konstigt, men är egentligen ganska enkelt. Jag försöker varje dag att göra något bra för någon annan utan att tala om det för den personen, eller för någon annan heller för den delen. Nu skall jag ju inte avslöja mig, för då faller ju hela idén ;). Men man kan t ex stänga locket till frysen i matvarubutiken, om det står öppet, vika toalettpappret i en fin snibb när man är klar så näste person blir glatt överraskad när han/hon kommer in på den offentliga toaletten. Om det är blåsigt ute och butikens trottoarpratare har blåst ner, kan man resa upp den, kanske tömma kollegans papperskorg eller diska någon annans kopp. Det finns många exempel. Det är inte lätt i början att inte slå sig för bröstet och tala om för alla hur duktig man har varit, men man lär sig och det stärker faktiskt självkänslan, tro mig. Man blir väldigt stolt över sig själv och lite småfnissig i smyg. För ingen annan ska ju få veta...

Försök att göra något liknande och ni kommer att känna er så bra!

Lycka till!
/Cia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar